top of page
  • תמונת הסופר/תMONAROV

הסיכונים העיקריים לעשור הבא: נקודת מבט גלובלית - סקר של חברת הייעוץ הבינלאומית Protiviti

זיוה עינב*, רו"ח גיא מונרוב*

סקר גלובלי של חברת הייעוץ הבינלאומית Protiviti שנערך בקרב חברי הנהלה בכירה ודירקטורים בנוגע לסיכוני מקרו-כלכלה, סיכונים אסטרטגיים וסיכונים תפעוליים, מדגיש את השקפותיהם לגבי תמונת המצב של סיכונים "משבשים" במשך העשור הבא ועד 2030.

הסקר מרכז תובנות מ-1,081 חברי הנהלה בכירה (סמנכ"לים ומנכ"לים) ודירקטורים ממספר תעשיות וייצוג גיאוגרפי רחב. כמו בסקרים קודמים שנערכו ע"י חברת Protiviti, התוצאות משקפות אי ודאות משמעותית וזאת בהתאם לתעשייה, בכירות התפקיד, גודל וסוג החברה ומיקום גיאוגרפי. הסקר נערך באופן מקוון לקראת סוף שנת 2020 וזאת על מנת לקבל את נקודות המבט של משתתפי הסקר לגבי הסיכונים בטווח הקצר, כלומר בשנת 2021, ובטווח הארוך יותר, עם אופק של 10 שנים קדימה, עד ל-2030.

בטבלה מטה דורגו הנושאים שקיבלו את הציון הכי גבוה לפי סדר עדיפות, על מנת לספק הקשר להבנת אי הוודאויות הקריטיות ביותר שחברות ניצבות בפניהן, במבט קדימה לעשור הבא ועד לשנת 2030. סיכום המסקנות העיקריות יפורט בהמשך.


סיכונים ה

למצב את הארגון לעתיד משבש על מנת להתמודד עם העשור הבא בביטחון. כאשר מנהלים בכירים מתבוננים לעבר שנת 2030, הם חוששים מעתיד העבודה, מהשפעת שינויים רגולטוריים, מקצב מהיר של חדשנות משבשת, פיתוח טאלנטים, מוצרים ושירותים תחליפיים, נאמנות לקוחות חולפת ותחרות עם מתחרים ש"נולדו דיגיטליים". תרבות מבוססת אמון, שימוש אפקטיבי בניתוח מידע והיכולת לשנות כיוון לנוכח שינויים משבשים הינם חיוניים לשמירת הרלוונטיות של הארגון בעשור הקרוב.

עתיד העבודה לוט בערפל. המנהלים מודאגים מהאופי המשתנה של העבודה עשור קדימה. באופן ספציפי, הסוגייה הינה האם הארגונים שלהם יצליחו לשדרג או להסב את הכישורים של אינספור מיליוני עובדים שהתפקידים שלהם יוחלפו ע"י אימוץ נרחב של בינה מלאכותית (AI), אוטומציה על שלל צורותיה, עיבוד שפה טבעית (NLP), תוכנות לזיהוי ויזואלי, סימולציות של מציאות מדומה (VR) והתפתחויות טכנולוגיות נוספות. המטרה היא לאפשר לעובדים שאיבדו את עבודתם, לבצע עבודות חדשות שנוצרו ע"י אותן הטכנולוגיות, שיהיו חיוניות לתפקוד מוצלח בכלכלה הדיגיטלית.

חברות שמתכננות איך ואיפה נדרש להכשיר את העובדים שלהן, לרבות כיצד הן יבצעו את תכנית ההכשרה וכיצד ישיגו את התוצאות העסקיות שהן מצפות להשיג, יהיה להן יתרון תחרותי בסבירות גבוהה לעומת חברות שלא מתכננות את האמור לעיל. ברמה המקרו-כלכלית, אם המגזר הפרטי ייכשל בשדרוג היכולות של העובדים, יהיה לזה השלכות עצומות על השווקים הגלובליים. "עתיד העבודה" מדורג במקום הרביעי ברשימת הסיכונים לשנת 2021 ובמקום הראשון לשנת 2030, מה שהופך אותו לאחד האתגרים העסקיים המכריעים של העשור הקרוב.

עם זאת, החששות של משאבי אנוש עמוקים יותר מאשר רק האופי המשתנה של העבודה. חשש נוסף לטווח ארוך קשור לאיתור ולשימור טאלנטים הנדרשים לארגון על מנת להתחרות ולשגשג בסביבה משובשת. חברות זקוקות לטאלנטים על מנת לגבש מחדש את המיצוב של החברה בשוק, לשלב טכנולוגיות דיגיטליות מתפתחות לתוך העסק, לבצע אסטרטגיות מורכבות ולהמציא מחדש מודלים עסקיים שישמרו את הרלוונטיות של הארגון ואת הצמיחה שלו בעשור הקרוב.

המציאות הזאת מעוררת חשש אסטרטגי, שחברות לא יצליחו לעמוד בקצב המהיר של חדשנות משבשת. ללא האנשים הכי טובים והכי מבריקים, יהיה בלתי אפשרי להתמודד בביטחון עם עתיד משובש.

אף אחד לא צופה שסיכוני אבטחת מידע ואבטחת סייבר יצטמצמו. פרטיות המידע ואיומי סייבר מדורגים כחלק מ-10 הסיכונים העסקיים העיקריים בשנת 2021 וכן בשנת 2030. איומי סייבר נותרו מטרה , וחששות בנוגע לפרטיות המידע יהפכו ככל הנראה למורכבים יותר ככל שהעידן הדיגיטלי ימשיך להתקדם. אנו סבורים כי אין סיבה להאמין שהמציאות הנ"ל תשתנה.

הסיכון הרגולטורי גובר ועולה בטווח הארוך. הפוטנציאל לשינויים רגולטוריים ובחינה קפדנית יותר על האופן בו מוצרים ושירותים מסופקים מדורג במקום השני ברשימת 10 הסיכונים העיקריים לשנת 2030. בתחזית לשנת 2021, הסיכון הנ"ל מדורג בסה"כ במקום השביעי ברשימה. ייתכן שההבדל בדירוג נובע מציפיות המנהלים הבכירים מסביבת החקיקה העתידית וחוקים ותקנות שיביאו לשינויים חברתיים ולהעלאות מיסים ויתמרצו פיתוח של מוצרים ושירותים חלופיים.

הנקודה האחרונה מעלה סיכון נוסף, לגבי הופעתם של מוצרים ושירותים חלופיים שישפיעו על יכולת הקיום של המודלים העסקיים הנוכחיים. זה לשבש או להיות משובש, להסתגל או להיסחף הצידה.

ארבעה סיכונים המופיעים ברשימת 10 הסיכונים העיקריים לשנת 2030 לא מופיעים ברשימת 10 הסיכונים העיקריים לשנת 2021. הסיכונים הנפוצים לטווח הקצר ולטווח הארוך כוללים את עתיד העבודה, חששות רגולטוריים, סיכון "טאלנטים", אבטחת סייבר וסוגיות פרטיות, והיכולת להתחרות עם שחקנים ש"נולדו דיגיטליים". עם זאת, 4 סיכונים המופיעים ברשימת 10 הסיכונים העיקריים לשנת 2030, אינם כלולים ברשימה לשנת 2021. שלושה מתוכם הינם סיכוני אסטרטגיה, והרביעי זה סיכון תפעולי, לגבי ניתוחי מידע וכישורי "ביג דאטה" מספקים וחזקים על מנת להשיג את המודיעין הדרוש לצורך בידול של חברות בשוק.

רשימת הסיכונים העיקריים לשנת 2030 משקפת את החששות של המנהלים הבכירים לגבי התמודדות עם עשור שמבטיח שינויים מואצים חסרי תקדים, כך שחדשנות משבשת במהלך 10 השנים הקרובות עלולות לשנות באופן דרסטי את התנהגות הלקוחות. סביר שנאמנות הלקוחות תתפוגג ככל שיתפתחו תזוזות בהעדפות הלקוחות ובדמוגרפיה שלהם. שווקים ומתחרים חדשים המציעים מוצרים ושירותים חלופיים צפויים להרחיב את המבחר לצרכנים באופן שעלול להשפיע על יכולת הקיום של המודלים העסקיים הנוכחיים ועל היוזמות האסטרטגיות המתוכננות.

ההתפתחויות הללו בשוק עלולות לשחוק את תדמית המותג ואת נתח השוק של חברות מובילות שלא הצליחו לשנות כיוון ולהסתגל לשינויים כראוי.

המסר לעשור הבא: להדק את חגורת הבטיחות. אחד מ-36 הסיכונים שדורגו בסקר ע"י הנשאלים מתקשר לקצב מהיר של חדשנות משבשת, שמתאפשר ע"י טכנולוגיות חדשות ומתפתחות (כגון בינה מלאכותית, אוטומציה, למידת מכונה, ממשקים שניתן להגדיל בקנה מידה נרחב ורוחב פס מוגדל באמצעות שידור נתונים בטכנולוגיית G5) ו/ או כוחות שוק אחרים העלולים להשפיע על היכולת של הארגונים להתחרות ו/ או לנהל את השינויים כראוי מבלי לבצע שינויים מהותיים במודל העסקי של החברה.

הסיכון הנ"ל היה מדורג במקום ה-18 ברשימת הסיכונים העיקריים לשנת 2021, אך קפץ למקום השלישי ברשימת הסיכונים לשנת 2030. ניכר כי המנהלים צופים שינויים משבשים בעשור הקרוב. ומדוע לא? הביטו על השינויים שהתרחשו בעשור הקודם, היו הרבה תהפוכות!

תרבות חדשנית מבוססת אמון מתאפשרת באמצעות אמפטיה ואותנטיות המגיעים מלמעלה, פעילות מכוונת, מיומנות דיגיטלית גבוהה של העובדים, התמקדות חזקה בלקוחות המחוזקת באמצעות ניתוחי מידע, מחוייבות משמעותית למגוון והכלה וטיפוח שקיפות שתסייע לחוסן הארגוני.

מי שמעוניין, מוזמן לקרוא את תקציר המנהלים של תוצאות הסקר לקבלת פרטים נוספים. כמו בשנים קודמות, קיימים הבדלים בהשקפות בין הדירקטורים וחברי ההנהלה הבכירה וכן בין אזורים גיאוגרפיים שונים וענפי תעשיה שונים לגבי העוצמה והחומרה של הסיכונים לשנת 2030.

שאלות לדירקטוריון

מוצע שהדירקטוריון ישקול את הסיכונים המפורטים לעיל בבואו להעריך את התפיסה האסטרטגית של החברה בהקשר של הסיכונים המובנים בתהליכי החברה. אם ההנהלה לא זיהתה את הסוגיות הנ"ל בתהליך הערכת הסיכונים הרשמי, הדירקטורים צריכים לבחון את הרלוונטיות שלהן לעסקי החברה, לשאול מדוע לא זוהו הסוגיות הנ"ל וכמובן לדרוש כי סיכונים אלו ינוהלו ככל שהם רלוונטיים.


לתוצאות הסקר המלא בשפה האנגלית:


בהצלחה!


* תרגום לעברית.

bottom of page