top of page
  • תמונת הסופר/תMONAROV

נקודת מבט ההנהלה הבכירה על הסיכונים של 2024 ו 2034.

עודכן: 31 בינו׳

הסקר הגלובלי השנתי (השנה ה 12) של חברת הייעוץ הבינלאומית Protiviti ו NC State University- Poole College of Management שנערך בקרב חברי הנהלה בכירה ודירקטורים בנוגע לסיכוני מקרו-כלכלה, סיכונים אסטרטגיים וסיכונים תפעוליים, מדגיש את השקפותיהם לגבי תמונת המצב של הסיכונים ל 2024 ובמשך העשור הבא ועד 2034.

הסקר מרכז תובנות מ-1,143 חברי הנהלה בכירה (סמנכ"לים ומנכ"לים) ודירקטורים ממספר תעשיות וייצוג גיאוגרפי רחב.

בטבלה מטה דורגו הנושאים שקיבלו את הציון הגבוה ביותר לפי סדר חשיבות, הסיכונים הקריטיים ביותר שחברות ניצבות בפניהן, במבט קדימה לעשור הבא, עד לשנת 2034. המסקנות העיקריות שעולות מהסקר מפורטות בהמשך.

 

הסיכונים העיקריים לשנת 2024:


הסיכונים העיקריים לשנת 2034:


הסקר חושף תפיסות מעניינות של מנהלים ודירקטורים לגבי הסביבה העסקית הנוכחית וכן תפיסות הנובעות מתוך הסתכלות לטווח הארוך.

 

להלן הנקודות החשובות שעולות מהסקר:

  • מקורות רבים של אי ודאות יוצרים פוטנציאל למגוון רחב של סיכונים באופק לטווח הקרוב. השינוי בסיכונים הגבוהים מהשנה שעברה מגלה סביבה עסקית גלובלית שחווה שינוי משמעותי, עם חששות לסיכונים חדשים רבים לשנת 2024, ביחס לשנה שעברה.

 

  • ההתפתחויות הגיאופוליטיות האחרונות משנות את נוף הסיכון. לפני ה 7 באוקטובר 2023, ההתפתחויות במזרח התיכון לא דורגו ברמת "השפעה משמעותית" לשנת 2024. עם זאת, לאחר פתיחת מלחמת "חרבות ברזל", סיכונים רבים עלו כאשר ארבעה מהם מדורגים ברמת "השפעה משמעותית".


  • דאגות כלכליות מתקרבות לסיכון העליון בטווח הקצר. תנאים כלכליים, במיוחד לחצים אינפלציוניים, החליפו את סיכון היכולת לגייס, לפתח ולשמר כישרונות מובילים, לנהל שינויים בעולם העבודה, ולהתמודד עם האתגרים השוטפים כסיכון מספר אחת בעולם לשנת 2024.

 

  • אינספור אתגרים הקשורים לטכנולוגיה, לרבות סיכוני אבטחת מידע וסייבר מוגברים, הגנת הפרטיות, סיכונים שמקורם בהגדלת ההסתמכות של צד שלישי, הצורך לשפר את מיומנויות העובדים למימוש מלא פוטנציאל הערך בטכנולוגיות מתפתחות, והמגבלות של תשתית מדור קודם. סיכונים אלה הקשורים לטכנולוגיה כרוכים זה בזה וצריכים להילקח בחשבון במאוחד על ידי ההנהלות והדירקטוריונים, שכן חשיפות אשר יתממשו על ידי סיכון אחד עשויות להוביל לחשיפה מוגברת לסיכון אחר.


אבטחת סייבר מהווה אתגר מתמשך הן לטווח הקצר והן לטווח הרחוק. אתגרים הקשורים לאיומי סייבר נמצאים יותר ויותר בראש דאגתם של ההנהלות, ועוברים מהסיכון המדורג במקום ה-15 בשנה שעברה לסיכון המדורג במקום השלישי לשנת 2024 והסיכון הגבוה ביותר לשנת 2034, עלייה מהמקום ה-15 בהערכת אופק הטווח של השנה שעברה. השימוש הגובר בטכנולוגיה כדי להניע חדשנות ויעילות והסתמכות מוגברת על צדדים שלישיים יוצרים הזדמנויות רבות יותר לחשיפה של פגיעות סייבר, במיוחד בפני מדינות לאום וגורמי איומים אחרים הנחושים לנצל הזדמנויות אלה ליתרונות גיאופוליטיים ולרווח כספי.

 

מערכות IT מדור קודם (Legacy Systems) ותפעול קיים עשוי להקשות על ארגונים להתחרות במתחרים ש"נולדו דיגיטליים". לא רק שמערכות מיושנות מדור קודם יוצרות מגבלות תחרותיות, אלא הן גם יוצרות חשיפות לא מכוונות שעלולות להוביל לחששות של אבטחת סייבר ופרטיות נתונים. מנהלים מכירים בכך כאחד מעשר הסיכונים המובילים הן לטווח הקרוב והן לטווח הארוך.

 

יחד עם חששות מאיומי סייבר, מנהלים מתמקדים גם באתגר להתמודד עם ציפיות הגנת הזהות. ככל שהתקנות מתרחבות והציפיות הציבוריות להגנה על נתונים פרטים רגישים מתפתחת, הנהלות מודאגות מהיכולת של הארגון שלהם להגן על המידע שהם אוספים, מעבדים, מאחסנים ומנהלים מפני דליפה מכוונת.


  • סיכונים הקשורים לגורם האנושי משלבים את הסיכונים הגבוהים לטווח הקצר ולטווח ארוך. נושאים הקשורים לעובדים כישרוניים בלטו בסיכונים המובילים בסקר של השנים הקודמות, ומנהלים ממשיכים להתמקד בסיכונים הקשורים לאמצעים לאיתור ושימור שיש לנקוט במטרה להשיג הצלחה אסטרטגית לארגון. בין היתר, הסיכונים איתור, פיתוח ושימור של כישרונות מובילים, בלטו בראש רשימת הסיכונים בטווח הקצר (כסיכון השני בחשיבותו לשנת 2024), וכן לטווח הארוך (הוא נשאר כסיכון מספר שתיים עבור 2034). בהקשר זה, מנהלים מתמקדים במיוחד באתגרים הקשורים למשיכת בעלי כישרונות ייחודים ושיפור המיומנויות של עובדים קיימים, מה שיאפשר לארגונים שלהם לאמץ טכנולוגיות דיגיטליות חדשניות, כאשר האתגר הטכנולוגי נכנס לרשימת עשר הסיכונים המובילים ל-2024 וגם ל-2034. בהתחשב במירוץ אחר גיוס ושימור כח אדם כישרוני (Talent), המנהלים ממשיכים לציין שהעלייה בעלויות כח האדם יהווה אתגר הן כעת ובן בעשור הבא.

 

  • סיכוני צד שלישי עולים בחשיבותם. אתגרים הקשורים לפעולות הליבה הקיימות בארגונים ולמערכות IT, לחצים תחרותיים, רדיפה להשגת יעילות רבה יותר וקשיים במשיכת כח אדם כישרוני עשויים להניע ארגונים להגביר את השימוש במיזמים משותפים, בריתות וסוגים שונים של קשרי צד שלישי לניהול תהליכים, תוך הגברת ההסתמכות על צדדים שלישיים לביצוע שירותים עסקיים קריטיים וניהול יותר שותפויות חיצוניות ההנהלות מתמקדות יותר ויותר בסיכונים חדשים שעלולים לצוץ לאור שותפויות חיצוניות אלו. מבין כל 36 הסיכונים שדורגו על ידי מנהלים בסקר השנה, דירוג הסיכונים הקשורים לצדדים שלישיים עלה הכי הרבה יחסית לדירוג בשנה הקודמת, עלייה מהמקום ה-17 בשנה שעברה למקום הרביעי בשנת 2024. סיכון זה נכלל גם בעשרת הסיכונים המובילים בעשור הבא.

 

  • השינויים הרגולטוריים והביקורת המוגברת לטווח הקרוב ולעשור הבא. הפוטנציאל להתרחבות בכללים ובפיקוח רגולטורי יוצר דאגות מוגברות לא רק לשנת 2024, אלא גם לשנת 2034, בהתחשב בכך שהוא מהווה את אחד מחמשת הסיכונים הגבוהים הן לטווח הקרוב והן לטווח ארוך. סיכונים רגולטוריים ספציפיים משתנים בהתאם לתעשייה. לדוגמה, חוקים ותקנות שהוצעו לאחרונה בשירותים פיננסיים עשויים להגדיל את דרישות ההון והנזילות ואת עלויות הציות, וכתוצאה מכך להפחתת התשואה. חברות טכנולוגיה מתמודדות עם פיקוח רגולטורי הולך וגובר במספר מישורים. דאגות כאלה נפוצות בתעשיות אחרות, שכן הדאגות מהרחבת החקיקה והגברת האכיפה - הקשורות במיוחד לשמירת הפרטיות, סיכוני אקלים, אתגרי קיימות, אבטחת מידע וסייבר, הרחבת הרגולציה ונושאים נוספים - גבוהות יותר ממה שדווח בסקר של שנה שעברה הן עבור שנת 2024 והן עבור שנת 2034.

 

  • מבט על העשור הבא מדגיש את סיכונים קצרי טווח הצפויים להשפיע לאורך 10 השנים הבאות. שמונה מתוך 10 הסיכונים המובילים לשנת 2024 הם גם 10 הסיכונים המובילים ב-2034, אם כי יש שינויים בדירוגם בתוך ה-10 הסיכונים המובילים. שינוי המדרג מסמן את הצורך בגיבוש התגובות לסיכונים אלו, בהינתן דירוג שונה יחסית לטווח הקצר והארוך. שמונה מתוך 10 הסיכונים המובילים בסקר של שנה שעברה נותרו ברשימת 10 המובילים לשנת 2034.

 

באופן מעניין, משתתפי הסקר מאותתים על העלאת רמת הסיכון ככל שהם מסתכלים על הטווח הארוך. בהתחשב בכך שהם דירגו תשעה מתוך 10 הסיכונים המובילים לשנת 2034 בדירוג גבוה יותר ממה שהם דירגו כאשר הסתכלו על העשור בסקר של השנה שעברה. התמשכותם של סיכונים אלו, התרחשותם של אירועים בלתי צפויים ומתחים גיאופוליטיים מתגברים יוצרים ראייה מגוונת של העתיד. בחזית הגיאופוליטית, למשל, התוקפנות של רוסיה באוקראינה, המלחמה במזרח התיכון, הירידה באמון במוסדות אמריקאים, התפשטות דיסאינפורמציה ותעמולה, התכנסות של ציר סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה בהתנגדות למערב. מספקות תמהיל בעירה שסביר להניח שמשפיע על הערכת המנהלים של אופק הסיכונים העולמי לטווח ארוך.

 

  • חדשנות משבשת וחוסר היכולת להשתמש בניתוח נתונים יוצרים אתגר משמעותי למנהלים כשהם חושבים על היכולת התחרותית לטווח ארוך של הארגון שלהם. התפתחות האינטליגנציה המלאכותית (AI) וטכנולוגיות אחרות מניעה גל של שיבושים שישפיעו על מודלים עסקיים, יכחידו אסטרטגיות מיושנות וישנו את חוויות הלקוחות. ניווט בקצב המהיר של חידושים דיגיטליים אלה ומציאת דרכים למנף תובנות, מדאיגים במיוחד את המנהלים כשהם חושבים על הארגונים שלהם בעוד עשור מהיום. לא ניתן להפריד את דאגות מטכנולוגיה והחדשנות הללו משיקולי סיכונים אחרים שהופכים את עשרת הסיכונים המובילים לשנת 2034 הקשורים למחסור בכישורי ניהול טכנולוגיות דיגיטליות, התלות במערכות IT מיושנות (Legacy Systems) ודאגה כללית בגין סיכוני סייבר ופרטיות. אין אפשר לנתק בין סיכונים אלו והם שזורים האחד בשני.



לעמוד הסקר המלא "Executive Perspectives on Top Risks for 2024 and 2034" בשפה האנגלית:



עוסקים בתחום ניהול הסיכונים? 

רוצים להיות בעניינים, להתייעץ ולשתף ידע?

מוזמנים להצטרף לפורום ניהול הסיכונים המקצועי והפעיל שיש כיום בישראל בוואטסאפ עם מאות משתתפים (הוקם כבר לפני למעלה משלוש שנים ומנוהל על ידי משרדנו).


bottom of page