top of page
  • תמונת הסופר/תMONAROV

נקודת מבט ההנהלה הבכירה על הסיכונים של 2023 ו 2032

עודכן: 14 בינו׳ 2023

סקר גלובלי של חברת הייעוץ הבינלאומית Protiviti ו NC State University- Poole College of Management שנערך בקרב חברי הנהלה בכירה ודירקטורים בנוגע לסיכוני מקרו-כלכלה, סיכונים אסטרטגיים וסיכונים תפעוליים, מדגיש את השקפותיהם לגבי תמונת המצב של סיכונים "משבשים" ל 2023 ובמשך העשור הבא ועד 2032.

הסקר מרכז תובנות מ-1,304 חברי הנהלה בכירה (סמנכ"לים ומנכ"לים) ודירקטורים ממספר תעשיות וייצוג גיאוגרפי רחב. כמו בסקרים קודמים שנערכו ע"י חברת Protiviti, התוצאות משקפות אי ודאות משמעותית וזאת בהתאם לתעשייה, בכירות התפקיד, גודל וסוג החברה והמיקום גיאוגרפי. הסקר נערך במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר לשנת 2022 וזאת על מנת לקבל את נקודות המבט של משתתפי הסקר לקראת תחילת שנת 2023, עם אופק של 10 שנים קדימה, עד לשנת 2032.

בטבלה מטה דורגו הנושאים שקיבלו את הציון הגבוה ביותר לפי סדר עדיפות, על מנת לספק הקשר להבנת הסיכונים הקריטיים ביותר שחברות ניצבות בפניהן, במבט קדימה לעשור הבא ועד לשנת 2032. סיכום המסקנות העיקריות יפורט בהמשך.

הסקר השנה חושף תפיסות מעניינות של מנהלים ודירקטורים לגבי הסביבה העסקית הנוכחית וכן תפיסות הנובעות מתוך הסתכלות לטווח הארוך.

הסיכונים ל 2023 ו 2032:


להלן נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון:

הסיכונים בשוק העולמי הם הגבוהים ביותר מזה יותר מעשור. עבור שנת 2023, כל הסיכונים מלבד שלושה, דורגו גבוה יותר השנה לעומת השנה שעברה. יתר על כן, עבור שנת 2032, כלל הסיכונים למעט סיכון אחד מדורגים גבוה יותר.

השינויים בסיכונים לטווח הקצר לעומת הטווח הארוך יוצרים איזון בסדרי העדיפויות. ישנם הבדלים מהותיים בין רשימות הסיכונים המובילים של 2023 לבין שנת 2032. התמקדות בסיכונים השייכים לטווח הקרוב לא יכין את המנהלים והדירקטוריונים בצורה מספקת לסיכונים שיופיעו בעוד עשור, היות וחמישה מתוך 10 הסיכונים המובילים ב-2032 לא נכנסו לרשימת 10 המובילים לשנת 2023. עקב כך, תכנון מראש לצורך התמודדות עם הסיכונים שיגיעו עוד כעשור עשויה להכניס את הארגון למצב של "מוכנות", ככל ועדיין לא מאוחר מדי להגיב. בין האתגרים המהותיים הניצבים בפני חברי ההנהלה הוא הצורך לבחון את המוכנות והחוסן של הארגון מול שינויים והתפתחויות לא צפויות. פיתוח היכולת להסתגל למצבים חדשים עשוי להוות את ההבדל העיקרי בין "מנצחים" ל"מפסידים" בשוק הגלובלי.

התחזית ל-10 השנים הקרובות מבשרת את בואם של זמנים מאתגרים. הסיכונים לשנת 2032 מצביעים על אתגרים בעיקר בתחומי החדשנות, הפיתוחים הטכנולוגים ואתגרי מציאת עובדים בעלי כישורים מתאימים. מנהלים רבים מצביעים על דאגה מפני החידושים וההתפתחויות המגיעות בקצב מסחרר לעומת חוסר היכולת של החברה לאמץ את השינויים האלה, דאגה זו קיימת במיוחד ביחס לשינויים טכנולוגיים, תוך ניסיון לעמוד בקצב של ארגונים אשר "נולדו בעידן הדיגיטלי".

סיכונים מובילים יוצאים מהרשימה. בהשוואת תוצאות הסקר של השנה לממצאי השנה שעברה, חמישה מהסיכונים המובילים לשנת 2022 ושלושה מהסיכונים המובילים עבור שנת 2031 ירדו מרשימת 10 הסיכונים המובילים עבור השנים 2023 ו-2032. שני סיכונים הקשורים להשפעת מגיפת הקורונה, סיכונים הקשורים ליכולת הארגון להסתגל לשינויים, סיכונים בתחום אבטחת מידע וסייבר וכן סיכונים לגבי חוסר היכולת לבצע ניתוח נתונים יעיל - יצאו מרשימת 10 הסיכונים המובילים לשנת 2023. סיכונים אלו הוחלפו בסיכונים הקשורים לשרשרת האספקה וכן ליכולת הארגון להתמודד עם משברים, בנוסף נכנסו שלושה סיכונים הקשורים לסביבת העבודה והסביבה התרבותית של הארגון. מגמה דומה נצפתה בין שנת 2032 לשנת 2031 כאשר הסיכונים המוביל לשנת 2031 הקשורים לאופן החשיפה למוצרים חדשים וליכולת הארגון לספק שירותים חלופיים בעת הצורך וכן להתמודדות הארגון עם כניסה של מתחרים חדשים לענפים השונים, בנוסף לשינויים בסביבת העבודה המשפיעים על התרבות הארגונית והמודל העסקי - לא נכנסו לרשימת 10 המובילים של שנת 2032.

החשש משינויים מהווה מכשול מהותי להצלחה. סיכון זה הגיע למקום הרביעי עבור השנים 2023 ו-2032, בהשוואה למקומות שביעי ושמיני עבור השנים 2022 ו-2031. משתתפי הסקר הביעו דאגה מיכולת ההסתגלות של הארגונים שלהם לשינויים באופן שעלול להוביל לכישלון אסטרטגי. בעידן זה בו מתרחשים שינויים בקצב מהיר, יש צורך באמון כלל מערכתי, שקיפות ותקשורת אסטרטגית יעילה בכדי להתמודד עם האתגר הזה.

הגורם האנושי והתרבות הארגונית חזרו לראש סדר היום. אפילו על רקע חוסר היציבות בכלכלה, תנאים אינפלציוניים וחששות ממיתון אפשרי, הסוגיות של "אנשים, כישרונות ותרבות" ניצבו כסיכונים קריטיים לדירקטוריון ולהנהלה. הנושאים של מציאת הטאלנטים והתרבות הארגונית קשורים זה לזה קשר הדוק, היות והאחרון מושך את הראשון, ובהתאם, העובדים הטובים והמבריקים ביותר מולידים תרבויות חדשניות שיכולות להתחרות ו"לנצח" בעידן הדיגיטלי.

להלן מספר נושאים חשובים הקשורים להיבטים אלה:

  • איתור ושמירה על כישרונות הם הסיכון הגבוהה ביותר. הסיכון מספר 1 עבור השנים 2023 ו-2032 נוגע ליכולת למשוך ולשמר כישרונות מובילים תוך התמודדות עם אתגרי שוק העבודה המתהדקים. בעולם, זהו הסיכון היחיד ברמת "השפעה משמעותית ביותר".

  • עתיד העובדים. מצב שוקי העבודה והאימוץ הצפוי של בינה מלאכותית (AI), אוטומציה על כל צורותיה וטכנולוגיות אחרות הביאו את החברות להשקיע מאמצים ניכרים בכדי להכשיר עובדים קיימים בהתאמה למגמות הטכנולוגיות. סיכון זה מדורג במקום השביעי עבור 2023 ובמקום השני עבור 2032.

  • עלויות העסקה גבוהות. הסיכון של העלייה בעלויות ההעסקה המשפיע על יכולת הארגון לעמוד ביעדיו העסקיות, ממוקם במקום השלישי לשנת 2023, לעומת המקום השישי בשנת 2022. השילוב של חברות שמתקשות למלא פוזיציות פתוחות יחד עם אינפלציה מתקדמת, גורם לנושא זה להיות אתגר מתמשך ועיקש. יש לציין שסיכון זה מדורג רק במקום העשירי לשנת 2032.

  • התרבות הארגונית נשארת בראש סדר העדיפויות והיא עלתה באופן משמעותי ביחס לסיכונים אחרים. הסיכון שתרבות הארגון תקשה עליו לזהות הזדמנויות שוק משמעותיות וסיכונים חדשים באופן יעיל מדורג במקום השמיני לשנת 2023 ובמקום ה-16 לשנת 2032, בעוד שבשנה שעברה הוא דורג במקום ה-11 וה-23, בהתאמה, סיכון זה ראוי לתשומת לב מכיוון שחיוני שההנהלה הבכירה תישאר עם היד על הדופק ותפעל בצורה נאותה ביחס למציאות העסקית הניצבת לפניה.

  • מגמות ושינויים במקום העבודה משמעותיים יותר בטווח הקרוב. הסיכון הנוגע לקושי של הארגון להתמודד עם הדרישות והציפיות של חלק ניכר מכוח העבודה לעבוד מרחוק או להיות חלק מסביבת עבודה היברידית מדורג במקום התשיעי לשנת 2023, בעוד שזהו הסיכון המדורג במקום ה- 24 לשנת 2032. מנהלים צריכים להתמודד עם הנושא הזה בצורה גמישה ובחוכמה בטווח הקרוב. עם זאת, לטווח הרחוק, סיכון זה צפוי להיות פחות מדאיג.

הכלכלה העולמית. באופן לא מפתיע, הסיכון הכלכלי (כגון אינפלציה וכדו') המגביל באופן משמעותי הזדמנויות צמיחה שונות, מדורג במקום השני לשנת 2023, לעומת המקום החמישי בשנת 2022. עם אקלים כלכלי-עולמי קשה שצפוי בשנת 2023, האתגרים הכלכליים עלולים להימשך לתקופה בלתי מוגדרת. זהו הסיכון המדורג שמיני נכון לשנת 2032, ירידה מהמקום החמישי בסקר שנערך בשנה שעברה. השילוב של חוסר הוודאות לגבי מדיניות הבנקים על רקע אינפלציה מתמשכת, עלייה בעלויות ההעסקה ושיבושים בשרשרת האספקה ​​יחד עם החשש ממיתון כלל עולמי, תורמים לתפיסה מעורפלת ולחשש גדול ביחס לתחום הכלכלה, גם בהווה וגם בעתיד.

אתגרים בנושא שרשרת האספקה. חוסר הוודאות סביב הכדאיות של ספקים מרכזיים וכן פיתוח מקורות אנרגיה שונים, בנוסף לבעיות לוגיסטיות מורכבות בשירותי משלוח והפצה וחוסר יציבות המחירים של שרשרת האספקה ​​מעוררים סיכון לגבי היכולת לספק מוצרים או שירותים ברווחים משמעותיים. סיכון זה מדורג חמישי לשנת 2023, עלייה מהמקום ה-16 וה-30 בשנים 2022 ו2021, בהתאמה. עם זאת נפילתו למקום 21 לשנת 2032 מעידה על כך שהמשתתפים בסקר מאמינים שהיסודות העומדים בבסיס הסיכון הזה יתאזנו עם השנים.

"ביג דאטה" וניתוח נתונים. חוסר יכולת לבצע ניתוח נתונים מתקדם וכן לטפל ב"ביג דאטה" כדי להפיק מסקנות, לקבל תובנות על חווית הלקוח ולהגדיל את הפרודוקטיביות והיעילות העסקית מדורג במקום השביעי נכון לשנת 2032, לעומת המקום העשירי בשנה שעברה. מעניין לציין שסיכון זה ירד למקום ה-14 ב-2023 מהמקום השמיני ב-2022, מה שמצביע על כך שסביר להניח שיש בעיות דחופות יותר העומדות בפני חברי ההנהלה בטווח הקרוב.

אבטחת סייבר והגנת הפרטיות נקבעו כעדיפויות לטווח ארוך. אם מסתכלים 10 שנים קדימה, הסיכונים הקשורים להגנת הפרטיות ואיומי סייבר מדורגים במקום החמישי וה-13, לעומת ה-11 וה-16 בשנה שעברה. לעומת זאת בטווח הקרוב נכון לשנת 2023, הם מדורגים במקום ה-12 וה-15. האופי הדינמי של איומי הסייבר והמורכבות של הסביבה הרגולטורית בנושא הגנת הפרטיות מביא להתפתחות מתמדת בנושאים אלה. העובדה שהסיכונים בנושאים אלה, בטווח הקצר והארוך, עולים משנה לשנה מדגישה שאלו נושאים קריטיים המעסיקים את הדירקטוריון וחברי ההנהלה. כמו כן העובדה שהסיכונים האלה לא מדורגים כל כך גבוה נכון לשנת 2023 מצביע על כך שההנהלה רואה בנושאים אחרים דחופים יותר למשך 12 הקרובים.

שיקולים סביבתיים, חברתיים וממשליים (ESG) עוברים שינויים. כפי שצוין לעיל, סיכונים הקשורים לגורם האנושי, למקום העבודה ולתרבות הארגונית הם בראש מעייניהם של חברי ההנהלה.

לפיכך, עניינים רבים הנוגעים למרכיב החברתי (Social) של ESG מהווים "שחקנים" משמעותיים בסקר, כפי שעשו בשנה שעברה. באשר לגורמים הסביבתיים, הסיכונים הקשורים לשינויי האקלים ממשיכים להיות הגדולים ביותר באותן תעשיות הנשענות על דלקים מאובנים בשוק.

בין הנושאים הבולטים של ESG:

  • סיכון DEI מדורג בערך באותו מקום במהלך השנים, אך ירד בחשיבותו היחסית. דאגות לגבי היכולת ליישם מדיניות ותהליכים סביב גיוס עובדים, שימור עובדים, קידום קריירה ותגמול תוך התאמה להיבטים של גיוון, הון והכללה (DEI) ממוקמות במקום זהה השנה בהשוואה לשנה שעברה, אך לא ממוקמות במקום משמעותי ביחס לסיכונים אחרים. סיכון זה מדורג במקום ה-24 לשנת 2023, בהשוואה לדירוג העשירי לשנת 2022. כמו כן מדורג במקום ה-31 לשנת 2032 בהשוואה למקום ה-15 לשנת 2031.

  • הסיכון לשינויי אקלים גדל אך הוא בראש סדר העדיפויות בעיקר עבור חברות המבוססות על דלקים מאובנים. החששות הגוברת הקשורות לשינויי האקלים גברו השנה. עם זאת, בשלב זה רוב המשיבים אינם צופים שינויים באסטרטגיות ובמודלים העסקיים של הארגונים שלהם בהיבטים הקשורים לשינויים אלה. סיכון זה מדורג במקום ה-20 לשנת 2032, כאמור החששות הקשורים לשינויי אקלים גדולים ביותר בתעשיות המתמקדות בייצור ובשימוש בדלקים מאובנים.

תוצאות הסקר מספרות סיפור של עולם דינמי העומד בפני שינויים משמעותיים. במבט על 12 חודשים, חמשת הסיכונים המהותיים ביותר הן: סיכון הריבית, שינויים גיאופוליטיים וסכסוכים אזוריים, סיכונים הקשורים לסחר עולמי ולכוחות שוק המעצבים מחדש את אופי השוק, סיכון בעלי מניות אקטיביסטיים וכן אי וודאות פוליטית.

במבט של 10 שנים קדימה, חמשת הסיכונים המהותיים ביותר הן סיכונים הקשורים לתמורות גיאופוליטיות ולעימותים אזוריים, סיכון בעלי מניות אקטיביסטיים, סחר עולמי ושינוי הנחות היסוד שבבסיס תהליך הגלובליזציה, התאמה לסביבת עבודה מרוחקת והיברידית ואי ודאות פוליטית. העולם כולו משתנה עכשיו בהיבטים שונים, וניכר כי שינויים נוספים יבואו עם השנים.

הסיכון לשינויים רגולטוריים ולביקורת קפדנית ממשיך להיות מהותי. בעוד שהסיכון של הסביבה הרגולטורית על התהליכים, המוצרים והשירותים של העסק גדל משנה לשנה הן עבור שנת 2023 והן עבור שנת 2032, הוא ירד ביחס לסיכונים אחרים. זהו הסיכון המדורג במקום ה-16 וה-9 עבור השנים 2023 ו-2032, ירידה מהמקום ה-12 והשביעי בשנים 2022 ו-2031. על אף שסיכוני הציות לרגולציה מרומזים בסיכונים אחרים שהסקר שלנו בדק, משתתפי הסקר ממשיכים להתמקד בנושאים אחרים בהיבטים הרגולטוריים העשויים להשפיע על האופן שבו תהליכים עסקיים מתוכננים ומוצרים או שירותים מיוצרים או מסופקים.

ההשלכות של מגיפת הקורונה הגיעו לשלבי סיום. הסיכונים הקשורים למגיפה ירדו השנה, במיוחד תנאי השוק שנכפו על ידי המגיפה.

עריכת תכנון מראש עם מבט לטווח ארוך עוזר לחברות להתמודד עם העתיד בביטחון. חמישה מתוך 10 הסיכונים המובילים ושישה מתוך 15 הסיכונים המובילים בעשור הקרוב אינם נמצאים ברשימות 10 ו-15 המובילים לשנת 2023. ניהול ובניית תוכניות לטווח הארוך מחזקים את החוסן ואת מהירות ההסתגלות לשינויים של הארגון. זו הסיבה לכך שהסיכון של התמודדות עם שינוי נמצא במקום גבוה מאוד על פי הסקר. מורכבות ותנודתיות בסביבת הסיכון יחד עם מהירות השינוי מהווים "אש בשדה קוצים" כאשר ארגונים אינם מצליחים לצפות ולהסתגל לשינויים אלה.


לעמוד הסקר המלא "Executive Perspectives on Top Risks for 2023 and 2032" בשפה האנגלית:


bottom of page